25/1/12

Τρεις Δήμοι μαζί για τον Άραχθο

Ψηφίσματα ενάντια στο φράγμα από τους Δήμους Βορείων και Κεντρικών Τζουμέρκων και τον Δήμο Αρταίων


Του Γ. ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ από την ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Μεγαλώνει καθημερινά το μέτωπο ενάντια στην φωτογραφική διάταξη του Γ. Παπακωσταντίνου με την οποία επιχειρείται να χαριστεί το φράγμα του Αγίου Νικολάου στον Άραχθο στην εταιρεία Μηχανική συμφερόντων Εμφιετζόγλου, αλλά και να ξεμπλοκάρουν κι άλλα μεγάλα υδροηλεκτρικά έργα που επιθυμεί διακαώς το φραγματοκατασκευαστικό λόμπι.
Η θετική εξέλιξη στην μάχη για αποτροπή του φράγματος είναι πως τον ποταμό υπερασπίζονται με αποφάσεις τους και οι δύο Δήμοι των Τζουμέρκων, αλλά και ο Δήμος Αρταίων με αποφάσεις των δημοτικών τους συμβουλίων.
Συγκεκριμένα, το Δημοτικό Συμβούλιο Βορείων Τζουμέρκων (νομός Ιωαννίνων) το οποίο συνεδρίασε την περασμένη Κυριακή υιοθέτησε με ομόφωνη απόφασή του ψήφισμα το οποίο κατατέθηκε από τον δήμαρχο Γ. Σεντελέ και το οποίο απαιτεί την απόσυρση του επίμαχου άρθρου 56 καταγγέλλοντας παράλληλα τη μεθόδευση από πλευράς υπουργείου, όπως τονίζει.
Το Δημοτικό Συμβούλιο εξηγεί το ιστορικό της αποτροπής της κατασκευής του φράγματος στον Άγιο Νικόλαο (το ΣτΕ με την απόφαση 3858/2007 ακύρωσε άδεια παραγωγής και Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων-ΕΠΟ) σημειώνοντας πως «η νομοθετική βαρύτητα του ‘Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης’ διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στη λήψη της απόφασης» (πρόκειται για το χωροταξικό που επιχειρεί να παρακάμψει η παρέμβαση Παπακωνσταντίνου).
Για το άρθρο 56 του νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ ο Δήμος Β. Τζουμέρκων τονίζει πως «φωτογραφικά επιχειρείται να αρθούν όλες εκείνες οι παράμετροι που οδήγησαν το ανώτατο δικαστήριο στην ακύρωση του εν λόγω έργου κι επιχειρείται να δοθεί στον ιδιώτη κατασκευαστή, με απαράδεκτα συνοπτικές και αντιδημοκρατικές διαδικασίες, ως δώρο η ευκαιρία να κατασκευάσει το έργο».
«Με την επιχειρούμενη ανακίνηση του θέματος αυτού, διαφαίνεται καθαρά πως σκοπός του υπουργείου και της κυβέρνησης είναι ο εξής: τα μεγάλα φράγματα να θεωρούνται ως Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με όλα τα προνόμια που τις συνοδεύουν, σε μία προσπάθεια ενίσχυσης των επενδύσεων και ανεξέλεγκτης ιδιωτικής πρωτοβουλίας», επισημαίνει ο Δήμος και καταγγέλλοντας τη μεθόδευση και ζητώντας την απόσυρση του άρθρου 56.
Ο Άραχθος έχει ήδη συνεισφέρει στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας με τα δύο ήδη υπάρχοντα φράγματα, υπενθυμίζει ο Δήμος και σημειώνει πως ο ποταμός μπορεί να αποτελέσει πηγή ζωής για τους κατοίκους της περιοχής με ήπιες δραστηριότητες αειφόρου ανάπτυξης και όχι πηγή πλουτισμού μεγαλοεπιχειρηματιών. Το ψήφισμα καταλήγει με το Δήμο και τους κατοίκους να δηλώνουν πως θα βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα και θα αποτρέψουν στην πράξη οποιαδήποτε παρόμοια μεθόδευση.
Να σημειωθεί πως σήμερα στις 12 το μεσημέρι ο Δήμαρχος Γ. Σεντελές θα δώσει το παρών στη συνέντευξη Τύπου που θα πραγματοποιήσουν στην Αθήνα η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία και η Ομοσπονδία Τζουμερκιωτών.
Σε κοφτό τόνο «όχι» στο φράγμα λέει και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων (νομός Άρτας): «Ο Άραχθος ότι είχε να δώσει το έχει ήδη δώσει - Τελεία και παύλα», τονίζει το- επίσης- ομόφωνο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο ζητά με τη σειρά την απόσυρση της επίμαχης διάταξης. Η κατασκευή του φράγματος «θα αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξη της περιοχής μας και θα βλάψει ανεπανόρθωτα το φυσικό και οικιστικό μας περιβάλλον», τονίζει και δηλώνει αταλάντευτα πως «δεν θα επιτρέψουμε ως τοπική κοινωνία, να κατασκευασθεί ακόμη ένα φράγμα στον ήδη επιβαρυμένο με τα φράγματα Πουρνάρι I και Πουρνάρι II ποταμό Άραχθο. Ο Άραχθος ότι είχε να δώσει το έχει ήδη δώσει. Τελεία και παύλα». Το ψήφισμα αποστέλλεται στον Γ. Παπακωνσταντίνου, τους βουλευτές του νομού Άρτας. Το ψήφισμα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία εάν σκεφτεί κανείς πως ο νυν δήμαρχος Κεντρ. Τζουμέρκων Χρ. Χασιάκος, τον καιρό που ήταν δήμαρχος Αγνάντων και είχε ανακινηθεί πρώτη φορά η κατασκευή του φράγματος στον Άγιο Νικόλαο, είχε αρχικά υποστηρίξει την κατασκευή.
Ακολουθώντας τη ροή του ποταμού την αντίθεσή του στην κατασκευή του φράγματος εξέφρασε, με ομόφωνο ψήφισμά του, προχτές Δευτέρα, το Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων. «Είμαστε αντίθετοι σε κάθε επιδίωξη να εξασφαλιστεί η συμβατότητα υδροηλεκτρικών έργων τα οποία είτε δεν προβλέπονταν στα περιφερειακά χωροταξικά πλαίσια (όπως αυτό του Αγίου Νικολάου στον Άραχθο) είτε, πολύ περισσότερο, δεν προβλέπεται να εγκριθούν από τα σχέδια διαχείρισης υδάτινων πόρων, τα οποία ακόμη δεν έχουν καταρτιστεί, όπως και σε κάθε προσπάθεια του Υπουργείου να εγκρίνει τεράστια υδροηλεκτρικά φράγματα προτού ολοκληρωθούν τα σχέδια διαχείρισης για τους υδάτινους πόρους και παράλληλα με συνθήκες fast track να παρακάμψει τις διαδικασίες και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες ακυρώθηκε το συγκεκριμένο έργο (απόφαση ΣτΕ 3858/2007)», τονίζει το ψήφισμα κάνοντας και ευρύτερη αναφορά στους απώτερους στόχους του ΥΠΕΚΑ που δεν αφορούν μόνο το φράγμα του Αράχθου. Επίσης, σημαντική απόφαση διότι δήμαρχος Αρταίων Γ. Παπαλέξης είναι και πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου, του συλλογικού οργάνου των Δήμων της Ηπείρου.

Σκουπίδια: Πιέσεις από ιδιώτες
Όπως έχει γράψει ήδη η «Ε» το νομοθέτημα Παπακωνσταντίνου περιλαμβάνει κι άλλες ρυθμίσεις φωτογραφικού χαρακτήρα για να εξυπηρετηθούν ιδιωτικά συμφέροντα. Για τον λόγο αυτό δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως το νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσυρθεί ολόκληρο. Σε ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων που έχει συγκροτηθεί στην Αττική αναφέρεται στις ρυθμίσεις που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων: «Δυστυχώς, αποδεικνύεται και με μια απλή ανάγνωση ότι η πρόθεση των συντακτών του σχεδίου νόμου και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ δεν είναι αυτή. Αντίθετα, αναδεικνύεται μια συνειδητή επιδίωξη εξασφάλισης της απαιτούμενης νομιμοφάνειας σε επιλογές που έχουν, εδώ και πολύ καιρό, δρομολογηθεί (στην Ημαθία, στη Δυτική Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και στις περισσότερες περιφέρειες της χώρας). Πώς επιτυγχάνεται αυτό;
-με τη μηχανιστική μεταφορά (μετάφραση) της οδηγίας, κρίσιμα σημεία της οποίας, μάλιστα, έχουν παραλειφθεί
-με την υποβάθμιση της ουσίας των θετικών προβλέψεων της οδηγίας
-με τη συντήρηση της ασάφειας των «θολών» ή ανοιχτών σημείων της οδηγίας
-με την προσθήκη μιας σειράς αρνητικών ρυθμίσεων και, βεβαίως,
-με τον «εγκλωβισμό» της ενότητας για τη διαχείριση των αποβλήτων, ανάμεσα σε άλλες δύο ενότητες σοβαρών ρυθμίσεων, που θα μπορούσαν, κάλλιστα, να αποτελέσουν ξεχωριστά σχέδια νόμων.
Μία πτυχή που μας ενδιαφέρει τοπικά είναι η απομάκρυνση του σχεδιασμού και του ελέγχου της διαχείρισης από τις τοπικές κοινωνίες και τα αιρετά όργανα αφού στο άρθρο 35.2, «η αρμοδιότητα εκπόνησης των περιφερειακών σχεδίων διαχείρισης αποβλήτων – ΠΕΣΔΑ, μεταφέρεται από την αιρετή περιφέρεια στους φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦοΔΣΑ). Για τους οποίους φορείς διαχείρισης, πλην της Αττικής, δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη ο τρόπος της συγκρότησης, ενώ γνωρίζουμε τις ισχυρές πιέσεις που ασκούνται για τη μετατροπή τους ΝΠΙΔ, δηλαδή σε ανώνυμες εταιρείες, μακριά από οποιονδήποτε κοινωνικό έλεγχο, ενώ σκόπιμα συντηρείται η αστήρικτη εντύπωση ότι οι δήμοι δεν μπορούν να προχωρήσουν στην υιοθέτηση σχεδίων αποκεντρωμένης διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων τους, αν πρώτα δεν λάβουν έγκριση από τις περιφέρειες. Θα έπρεπε στο σχέδιο νόμου να γίνει απολύτως σαφές πως οι περιφερειακοί σχεδιασμοί (ΠΕΣΔΑ) αφορούν στο τμήμα των αστικών απορριμμάτων, που οδηγείται σε περιφερειακές υποδομές, όταν και όπου οι δήμοι δεν μπορούν να τα διαχειριστούν στα όριά τους και με τις δικές τους υποδομές».

 http://epirusonline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου